Hur kan europeiska mästerskapen påverka bettingvärlden kommande säsong?

Med de stora sportevenemangen och dess skyhöga tittarsiffror är bettingen alltid nära till hands. Sommarens europeiska mästerskap fortsatte trenden som en global angelägenhet. Och med sportbettingens snabba utveckling under det senaste decenniet har fotbollsmästerskapen attraktionskraft en roll i den ökade trafiken på sajterna.

En internationell dragningskraft till mästerskap

EM-finalen 2021 slog rekord i antal tittare i England, med över 40 miljoner människor som såg matchen live. Rekord är så klart till för att slås, och slås regelbundet inom sport, och inte mindre i fotboll, där världsmästerskapen 2018 med nästan fyra miljarder tittare lyckades bli tidernas näst mest sedda evenemang, alla kategorier. I samband med det europeiska mästerskapet 2021 var intresset enormt, och turneringen har täckts över otaliga kanaler och sändningar världen över. Buzzen fortsätter, då ett nytt världsmästerskap nalkas 2022. En naturlig effekt av sportevenemang är att bookmakers får mycket att göra. Ju större angelägenhet fotboll blir, desto högre trafik blir det också på bettingsajterna. När fotbollsfans världen över engagerar sig i stor skala, och grottar ned sig i sporten blir det så klart också roligare att spela på matcherna. Både under och efter EM är det uppenbart att betting och odds blir en större trend än vanligt.

fotboll
Foto av PxHere

Spelare som utmärker sig

På grund av de höga tittarsiffrorna är de stora fotbollsmästerskapen en viktig plattform för fotbollsspelare att sticka ut och bli stjärnor. De som lyckas göra bra ifrån sig kan ofta samla på sig internationella följarskaror, och detta kan i sin tur göra vågor bland fansen och få effekter inom fotboll betting. En spelares prestationer på den stora scenen kan till exempel leda till att fler personer engagerar sig i spelarens matcher när mästerskapet är slut, och kanske följer spelaren mer noggrant under ligaspelet och andra turneringar. Spelarna kan även köpas upp i omskrivna affärer – som ibland själva går att spela på i vissa sammanhang. Därutöver kan storklubbar göra en medial sak av potentiella värvningar från mästerskapet. Det kan till exempel vara Paris Saint Germain som planerar att fånga den italienska målvaktshjälten Gigi Donnarumma – vilket både kan vara god marknadsföring för klubben, men också stärka lagets framtidsutsikter. Faktorer som dessa kan göra värvningen intressant ur ett bettingperspektiv. Men detta gäller så klart inte för evigt, i slutändan är det alltid sannolikheten som avgör oddsen.

Fotbollsplan
Foto av PxHere

Större kunskap om matcherna

Bettingsajter idag erbjuder mycket mer än bara odds. På många sätt agerar de nyhetskälla för fotbollsfans, och ibland som informationsplattform eller till och med streamingtjänst. I samband med att evenemang som de europeiska mästerskapen äger rum, ökar trafiken på bettingsajterna, och fler fans börjar hålla sig uppdaterade. Fansens kunskap om spelare, matcher och lag blir högre, så det går att anta att mer kvalificerade bets kan läggas. När trycket blir högre på matcher kan det också påverka oddsen något, till exempel genom att laget med störst sannolikhet att vinna får lägre odds, men det jämnar i regel ut sig snabbt – då oddssättare, som bekant, alltid balanserar oddsen för att själva inte göra en förlustaffär.

Tagged . Bookmark the permalink.

Comments are closed.