Guide till bättre sportbetting

Det är inte lätt att som nybörjare förstå sig på hur betting går till. Man har säkert hört vänner och kollegor komma med tips om hur man ska tänka, och de har säkert nämnt ordet odds flertalet gånger. För de som inte kommer ihåg skolmatematiken kan det säkert låta helt obegripligt hur man kan tycka att något så invecklat faktiskt är roligt.

Men det är inte så invecklat som det verkar, och för att hjälpa nyfikna nybörjare att förstå betting har många sajter satt ihop guider som förklarar hur vadslagning går till. I jakten på de bästa guiderna har vi valt att ta oss en närmare titt på spelbolaget Mr Greens bettingguide.

Förklaringar från grunden

Man behöver inte få en lång utdragen berättelse om vadslagningens historia för att uppskatta spelet, men det kan ändå vara kul med lite bakgrund. Mr Green odds och bettingguide börjar med en snabb tillbakablick innan man går in på det som enligt många kan vara det svåraste att förstå: nämligen odds.

Det är A och O att förstå vad odds innebär när man bettar. Oddsen kan antingen vara höga eller låga, där låga odds sannolikt innebär vinst, medan höga odds sannolikt innebär förlust. För att enklare förklara hur det går till tar vi kommande fotbolls-VM som ett exempel. Brasilien har oddsen 6.00 för att bli världsmästare. Om vi satsar 100 SEK på att brassarna vinner innebär det att vi kommer att vinna 6.00 gånger 100 SEK, det vill säga 600 SEK. Och svårare än så är det inte.

FIFA WORLD CUP 2014

(”FIFA WORLD CUP 2014” (CC BY 2.0) tagen av mariyabutd)

Olika spelformer

Guiden fortsätter sedan igenom olika spelformer. Man kan nämligen betta på mer än vem som vinner. Det finns även extra tillägg som kan göra bettingen mer fördelaktig. T.ex. kan man spela på handikapp, vilket innebär att oddsen blir mer jämna när en jämn och en ojämn spelare möts. Att spela på de exakta resultaten, vem som gör flest mål samt vilka som vinner de större ligorna är andra populära spelformer. Man kan även spela på flexibetting, spread betting och livebetting.

Livebetting är ett populärt format där man bettar under en pågående match. Ett populärt inslag är då spelformen över/under. Då satsar man helt enkelt på hur många mål det totalt kommer att göras i en match. Kommer matchen att vara målrik, som den när Real Madrid vann över Apoel med 6-0 i en gruppspelsmatch för Champions League, eller kommer den att vara mållös?

Real Madrid - APOEL (1)

(”Real Madrid – APOEL (1)” (CC BY 2.0) tagen av rubenvike.)

Extra tips

Förutom att ge utförliga förklingar om hur sportbetting går till har spelbolaget valt att avsluta sin guide med praktiska tips och råd för hur man kommer igång på ett bra sätt. De tipsar om hur man bäst ska sköta sin bankrulle, hur viktigt det är att vara påläst samt fördelarna med att ha en bra dator eller mobiltelefon. De tar helt enkelt upp alla de viktiga aspekterna som är bra att kunna när man ska betta på sport, vare sig man är nybörjare eller expert.